Praga, 13 marca 2025 r.
Opracowywać suplementy diety, które są jak najbardziej zbliżone do prawdziwej żywności o najwyższej jakości i pomagają ludziom bezpiecznie uzupełniać brakujące składniki odżywcze – taki cel postawili sobie pięć lat temu czeski startup Trime i jego założyciele – przedsiębiorca Michal Kočí wraz z dietetykiem Jakubem Pribylem. Do tej pory Trime wprowadziło na rynek łącznie 18 produktów, w tym linie specjalistyczne dla dzieci i kobiet w ciąży. Nowo powstała czeska firma odnotowała 57% wzrost obrotów rok do roku, 68% wzrost sprzedaży D2C (bezpośrednio do klienta) na rynku czeskim i 70% na rynku słowackim. Sprzedaż produktów subskrypcyjnych również wzrosła o prawie 140%. Dzięki nowej identyfikacji wizualnej, która powstała w wyniku całkowitego rebrandingu, Trime planuje w tym roku wejść na nowe rynki europejskie lub uruchomić własną produkcję.
„Gorączka życia, codzienny stres i nadmiar żywności wysoko przetworzonej – to tylko niektóre z negatywnych wpływów, na które narażeni są dziś ludzie. Z tych i wielu innych powodów dostarczenie organizmowi niezbędnych substancji wyłącznie z codziennej diety jest obecnie praktycznie niemożliwe. Zdecydowana większość populacji nie ma zatem innego wyboru, jak tylko skutecznie uzupełniać te substancje. Powinniśmy jednak myśleć o suplementacji tak samo, jak o diecie, i stosować produkty, które są nie tylko skuteczne, ale i bezpieczne w dłuższej perspektywie. Dlatego w naszych produktach używamy głównie naturalnych składników i unikamy wszelkich procesów przemysłowych, które mogłyby obniżyć wartość odżywczą suplementów” – wyjaśnia filozofię firmy Trime, jej współzałożyciel i dyrektor generalny Michal Kočí.
Naturalne suplementy diety przyciągają
W ubiegłym roku dziesięcioosobowemu zespołowi udało się zwiększyć sprzedaż na rynku czeskim w modelu D2C (bezpośrednio do klienta) o 68%, na Słowacji o 70% i zwiększyć obroty o 57% w ujęciu rok do roku. Znaczną część przychodów Trime stanowią opłaty abonamentowe, które wzrosły o 138% w Czechach i 127% na Słowacji w porównaniu z rokiem poprzednim;
„Od dawna zachęcamy naszych klientów do subskrypcji, nie tylko ze względu na oszczędności finansowe. Wierzymy, że tylko regularna suplementacja może przynieść oczekiwane korzyści dla organizmu. Z tego samego powodu nie bierzemy udziału w regularnych promocjach, takich jak Czarny Piątek, ponieważ chcemy, aby ludzie włączyli suplementację do swojego stylu życia w sposób naturalny, a nie skłaniali się ku jednorazowym zakupom” – komentuje Kočí.
Multiwitamina w dwóch kapsułkach
Ostatnim produktem Trime, wprowadzonym na rynek pod koniec 2024 roku, był multiwitaminowy preparat na bazie pełnowartościowej żywności, którego skład jest zbliżony do składu prawdziwej żywności. Na przykład, nie zawiera on sprawdzonego jodku potasu jako źródła jodu, lecz wodorosty, które naturalnie akumulują ten minerał. Ponadto, zawiera on inne substancje bioaktywne, które działają synergicznie, dostarczając organizmowi ludzkiemu wyższy potencjał odżywczy niż izolowane i oczyszczone formy składników odżywczych. Przykładowo, surowce zawierające daną substancję są jedynie suszone i mielone podczas produkcji.
„W branży suplementów diety często zdarza się, że surowiec przechodzi przez szereg etapów technologicznych, które wymagają użycia syntetycznych dodatków. Klient zazwyczaj nie czyta o nich na etykiecie. Jednak dzięki nowoczesnej technologii udało nam się ominąć ten proces” – mówi Jakub Přibyl, twórca produktu i współzałożyciel Trime.
Ponadto, multiwitamina składa się z dwóch różnych kapsułek – proszku i płynu. Wynika to z faktu, że niektóre substancje mogą wchodzić ze sobą w interakcje i dlatego mogą nie być stabilne przez cały okres ważności. Niektóre substancje, takie jak witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, osiągają najwyższą stabilność w postaci proszku. Natomiast substancje o charakterze olejowym, takie jak beta-karoteny, będą przyjmowane przez klientów w postaci płynnych kapsułek. Trime dąży również do zbliżenia się do pierwotnych form substancji, w których powszechnie występują w naturze;
„Aby zachować stabilność poszczególnych składników multiwitaminy w jednej kapsułce, musielibyśmy polegać na niepożądanych dodatkach lub zabiegach technologicznych. Dzieląc produkt na dwie kapsułki, eliminujemy tę konieczność” – dodaje Kočí.
Nowy projekt, rozbudowa i produkcja własna
Oprócz nowych produktów, czeski startup przeszedł również gruntowny rebranding. Obejmował on zarówno nowy design, jak i przede wszystkim redefinicję kierunku działania firmy, który stawia na maksymalną naturalność i bezpieczeństwo suplementacji;
„W Trime chcemy dokonać zmian w osobistej profilaktyce i zaoferować ludziom wsparcie, którego potrzebują, aby lepiej stawić czoła pułapkom współczesnego życia, w którym znikają ważne składniki odżywcze. Nie jesteśmy zwolennikami biohackingu i presji maksymalizacji wydajności organizmu za wszelką cenę. Wierzymy w powrót do podstaw zdrowego stylu życia i w staranny dobór najczystszych naturalnych składników o maksymalnym potencjale odżywczym” – dodaje Kočí.
W tym roku Trime planuje po raz pierwszy eksportować swoje produkty poza granice Czech i rozszerzyć działalność na rynki węgierski i hiszpański. Ponadto rozważa uruchomienie własnej produkcji. „Nieustannie staramy się wprowadzać innowacje w naszych produktach i poszukujemy technologicznych rozwiązań, aby to osiągnąć. Często jednak okazuje się, że nasi dostawcy nie oferują nam takich możliwości. Aby móc wprowadzać te produkty na rynek, musimy polegać na własnej produkcji, od pozyskiwania surowców po ich przetwarzanie” – podsumowuje Kočí.